• Czwartek, 30 maja 2024
X

Lekkie śmigłowce H145M zastąpią w Niemczech szturmowe Tigery

Bundeswehra i Airbus Helicopters podpisały umowę na zakup do 82 lekkich śmigłowców wielozadaniowych H145M. W tej liczbie 62 maszyn zostało ujętych w zamówieniu gwarantowanym, a kolejnych 20 znalazło się w zamówieniu opcjonalnym.

Oprócz produkcji i dostawy śmigłowców zawarta dzisiaj umowa obejmuje również części zamienne, osiem symulatorów, szkolenie personelu latającego i technicznego, a także kompleksowe usługi w zakresie obsługi śmigłowców przez okres siedmiu lat. Z kontraktu podstawowego niemieckie wojska lądowe Bundesheer otrzymają 57 śmigłowców, a jednostkom specjalnym Luftwaffe zostanie przydzielonych pięć maszyn.

Prototypowy H145M z podwieszonym uzbrojeniem.

W ramach rozwiązania pomostowego H145M zastąpi w jednostkach Bundesheer obecnie używane śmigłowce szturmowe Tiger UHT. Niemcy wycofały się przed kilkoma laty z wielonarodowego programu modernizacji śmigłowców Tiger do planowanej wersji Mk III (przystąpiły do niego jedynie Francja i Hiszpania). Berlin wielokrotnie narzekał, że Tiger w obecnej postaci nie może być w pełni używany operacyjnie z powodu wielu problemów technicznych i ograniczeń eksploatacyjnych. Planowana modernizacja miałaby większość z nich skutecznie usunąć. Niemiecki resort obrony twierdzi, że uważnie przeanalizował ten scenariusz, ale ostatecznie zdecydowano się do niego nie przystępować z uwagi na zbyt wysokie ryzyka modernizacji pod względem kosztów i terminowości realizacji. Cała flota 51 Tigerów zostanie wycofana, a ich miejsce mają zająć lekkie H145M.

Bundeswehra planuje w latach 2031-2038 stopniowo wycofać śmigłowce szturmowe EC665 Tiger  i z czasem zastąpić tę flotę lekkimi śmigłowcami bojowymi H145M.

Dostosowany do roli śmigłowca bojowego wariant H145M z systemem zarządzania uzbrojeniem HForce będzie oznaczony w Niemczech jako LKH (Leichter Kampfhubschrauber). Asortyment dostępnych w ramach HForce środków bojowych obejmuje: zasobniki z lekkimi pociskami rakietowymi Thales FZ231, przeciwpancerne pociski kierowane Rafael/Eurospike Spike LR2, pociski powietrze-powietrze MBDA Mistral, a także zasobniki z karabinami maszynowymi. Oprócz uzbrojenia rakietowego i strzeleckiego śmigłowiec będzie można wyposażyć w różnorodne zestawy dodatkowe: elektroniczne systemy samoobrony, osłony balistyczne lub wyposażenie do lotów nad morzem. Maszyna będzie miała również zamontowany zestaw sensorów obserwacyjno-celowniczych, które umożliwią załodze wykonywanie misji w dzień i w nocy. Ponadto przewidziano opcjonalne rozszerzenie potencjału bojowego nowych niemieckich H145M o kolejne zdolności, w tym możliwość współdziałania w zespołach z bezzałogowymi statkami powietrznymi oraz ulepszone radiowe łącza transmisji danych i systemy łączności.

Harmonogram dostaw H145M LKH jest bardzo ambitny. Przekazanie pierwszych  śmigłowców i szkolenie personelu mają rozpocząć się już w przyszłym roku, a realizacja całości umowy powinna zakończyć się do końca 2028 roku. Początkowo H145M LKH wejdą na wyposażenie Międzynarodowego Centrum Szkolenia Śmigłowców w Bückeburgu, ale później będą także stacjonować w bazach wojsk lądowych w Niederstetten, Fritzlar i Faßberg, jak również bazie Luftwaffe w Laupheim.

Niemieckie siły powietrzne zdobyły już spore doświadczenie związane z eksploatacją H145M dzięki użytkowanej flocie śmigłowców wersji SOF dla Sił Specjalnych.

H145M stanowi wojskową wersję popularnego lekkiego, dwusilnikowego śmigłowca H145. Maszyna ma  bardzo szeroki wachlarz zastosowań. W ciągu kilku minut można zmienić jej konfigurację z wersji uderzeniowej (z uzbrojeniem lufowym i rakietowymi pociskami kierowanymi oraz systemem samoobrony) na wersję do zadań specjalnych, zawierającą wyciągarkę lub zawiesie do szybkiego desantu na linie. Pakiety wyposażenia umożliwiają także transport ładunków na haku zewnętrznym.

Globalnie maszyny z rodziny H145 wylatały już ponad 7 mln godzin. Bundeswehra posiada już na swoim stanie 16 śmigłowców H145M LUH SOF i 8 H145 LUH SAR. Wojska amerykańskie eksploatują prawie 500 śmigłowców z rodziny H145 pod nazwą UH-72 Lakota. Obecni użytkownicy H145M to Węgry, Serbia, Tajlandia i Luksemburg. Na dostawy sześciu zamówionych egzemplarzy oczekuje obecnie Cypr.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X