• Wtorek, 23 kwietnia 2024
X

Modernizacja techniczna Wojska Polskiego w 2023 roku – lotnictwo szkolne

W zakresie modernizacji obejmującej lotnictwo transportowe i specjalne Sił Powietrznych zakończono dostawy zamówionych samolotów szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Bielik oraz zmodernizowanych PZL-130 TC-II Orlik. Uzupełniono także flotę Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego Lotniczej Akademii Wojskowej.

Zakończenie dostaw Bielików
W ub. roku zakończyły się odbiory czterech nowych samolotów szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Bielik, które zostały zamówione przez MON w grudniu 2018 roku. Samoloty przyleciały do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie jeszcze w sierpniu, ale do końca października były poddawane procesowi zdawczo-odbiorczemu realizowanemu przez personel Sił Powietrznych. Cztery nowe maszyny otrzymały system identyfikacji swój-obcy (IFF) dostosowany do najnowszego standardu NATO STANAG 4193 Edition 3, a ponadto producent dokonał modernizacji tego układu we wszystkich Bielikach już posiadanych przez nasze lotnictwo. Przekazał również dodatkowe elementy wchodzące w skład zamówionego pakietu logistycznego. Po zakończeniu odbiorów ostatnich czterech M-346 polska flota maszyn tego typu osiągnęła docelowy stan 16 egz.

Samoloty szkolno-treningowe M-346 Bielik służą do przygotowania przyszłychpilotów samolotów odrzutowych, którzy zasiądą za sterami F-16 i F-35.

Modernizacja PZL-130 do standardu Advanced
W październiku ub. roku w zakładach Airbus Poland w Warszawie miała miejsce uroczystość wieńcząca przekazanie Siłom Powietrznym zmodernizowanych samolotów szkolnych PZL-130 TC-II Orlik. Przekazany tego dnia egzemplarz był ostatnim z 12, których dotyczyła umowa z grudnia 2017 roku. Pierwsze dwa PZL-130 TC-II Orlik przekazano wojsku w 2004 i 2005 roku. Następnie w 2010 roku zawarto umowę na modernizację 14 egz. TC-I do wersji TC-II Garmin i wzbogacenie awioniki w dwóch już eksploatowanych maszynach. Samoloty te przekazano odbiorcy od marca 2011 do września 2013 roku. Zakończenie realizacji wszystkich umów oznacza, że dysponujemy flotą 28 Orlików w ujednoliconej wersji TC-II Advanced.

Wszystkie turbośmigłowe samoloty szkolno-treningowe PZL-130 Orlik reprezentują obecnie jednolity standard TC-II Advanced. Samoloty po modernizacji wróciły od producenta z wyzerowanym resursem, oferując lepsze osiągi i możliwości operacyjne.

Zakupy Lotniczej Akademii Wojskowej
Flota Lotniczej Akademii Wojskowej (LAW), a konkretnie wchodzącego w jej skład Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego (ACSL), jest cały czas rozbudowywana i unowocześniana. W grudniu ub. roku dołączył samolot szkolno- -treningowy Diamond DA42 NG Twin Star, który dostarczyła polska spółka JB Investments. Druga taka maszyna została dostarczona w sierpniu br. Z kolei w kwietniu br. polska spółka GB Aircraft dostarczyła LAW nowy samolot do wykonywania zaawansowanej akrobacji lotniczej Extra NG. Samolot jest wyposażony m.in. w cyfrową awionikę (glass cockpit) certyfikowaną do wykonywania lotów według przepisów z widocznością (VFR) i będzie wykorzystywany do szkolenia pilotów ACSL w zakresie zapobiegania i wyprowadzania samolotu z sytuacji krytycznych i zaawansowanej akrobacji lotniczej.

Śmigłowiec Guimball Cabri G2 wchodzący w skład pokaźnej floty blisko 40 statków powietrznych Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego, który podlega Lotniczej Akademii Wojskowej.

W kwietniu br. nastąpiło podpisanie kolejnej umowy z firmą GB Aircraft, która obejmuje dostawę jednego śmigłowca szkolno-treningowego Robinson R44 Raven II z certyfikatem dopuszczającym do wykonywania lotów z widocznością (VFR) w dzień i w nocy. Będzie to już piąta maszyna tego typu wykorzystywana przez studentów ACSL.

„Szkoła Orląt” nie zaniedbuje również kwestii symulatorów. W br. zamawiane są urządzenia klasy FNTP II. Jedno z nich będzie odwzorowywało kokpit i zachowanie śmigłowca R44 Raven II, a drugie ma reprezentować kokpit samolotów Diamond DA40/42.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X