• Wtorek, 23 kwietnia 2024
X

NATO zdecydowało o zakupie samolotów E-7A Wedgetail w miejsce E-3A Sentry

15 listopada Agencja Wsparcia i Zamówień NATO (NSPA) ogłosiła wybór produkowanych przez Boeinga samolotów E-7A Wedgetail na następców maszyn E-3A Sentry, które obecnie służą we wspólnej flocie Sojuszu.

E-7 Wedgetail to zaawansowany samolot wczesnego ostrzegania i kontroli, zapewniający świadomość sytuacyjną oraz funkcje dowodzenia i kontroli powietrznej. Jego konstrukcja bazuje na zmilitaryzowanej wersji pasażerskiego samolotu Boeing 737, który został wyposażony w radar Northrop Grumman MESA (Multi-role Electronically Scanned Array) w dużej owiewce nad kadłubem. Dzięki temu samolot może wykrywać wrogie samoloty, rakiety i statki morskie z dużych odległości, a także kierować na namierzone przez siebie cele współpracujące z nim myśliwce NATO.

NATO eksploatuje wspólna flotę samolotów ostrzegania i kontroli powietrznej typu E-3A (AWACS) od lat 80. ubiegłego wieku. Obecnie z początkowych 18 maszyn w służbie znajduje się 14 egzemplarzy. Stacjonują one w bazie lotniczej Geilenkirchen w Niemczech. E-3A brały udział we wszystkich większych operacjach NATO, w tym w walce z ISIS, a także w zabezpieczaniu wschodniej flanki NATO po inwazji Rosji na Ukrainę.

Turecki samolot Boeing E-7A Airborne Early Warning & Control.

Obecna flota samolotów natowskiego systemu AWACS jest już jednak dość wiekowa i musi zostać wycofana do około 2035 roku. Produkcję E-3A zakończono w 1992 roku, więc nie ma już możliwości nabycia nowych maszyn tego typu. Dlatego zapadła decyzja o zakupie 6 samolotów E-7A, które należą do kolejnej generacji samolotów tej klasy, dzięki czemu mają znacznie większe zdolności do wykrywania celów i dzielenia się uzyskanymi danymi. Planuje się, że pierwsza jednostka wyposażona w Wedgetaile osiągnie wstępną zdolność operacyjną w 2031 roku. Zapewnia to wystarczający margines czasu, aby płynne przejść na nowy sprzęt jeszcze przed zakończeniem eksploatacji bieżącej floty.

Wybrana przez agencję NSPA strategia pozyskania nowego samolotu przewiduje spełnienie szeregu wymagań określonych przez dowództwa strategiczne NATO oraz zaspokojenie potrzeb operacyjnych organizacji i państw członkowskich. W podejściu tym uwzględniono korzyści płynące z efektu skali, ujednolicenia sprzętu i interoperacyjności pozyskiwanych gotowych platform wojskowych, które są także kupowane indywidualnie przez poszczególne kraje członkowskie NATO. Na zakup samolotów E-7A Wedgetail we własnym zakresie zdecydowały się bowiem Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Turcja.

E-7A Wedgetail wraz z towarzyszącym mu myśliwcem F-22A Raptor.

Oczekuje się, że przyszłe E-7A również będą miały swoją główną bazę w Geilenkirchen, aczkolwiek będą też mogły operować z wysuniętych lokalizacji w całej Europie. Wedgetail będzie częścią większego programu modernizacyjnego Sojuszu w zakresie systemu nadzoru i kontroli, w ramach którego od połowy lat 30. obecnego wieku wszystkie natowskie systemy nadzoru bazowania naziemnego, nawodnego, kosmicznego i powietrznego przejdą na sprzęt kolejnej generacji.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X