• Piątek, 11 października 2024
X

Pierwszy C-390 przebazowany na Węgry

5 września Węgierskie Siły Powietrzne oficjalnie otrzymały swój pierwszy wielozadaniowy samolot transportowy C-390 Millennium, który został wyprodukowany przez brazylijską firmę Embraer.

Jak podaje producent, węgierski C-390 jako pierwszym egzemplarzem na świecie, który będzie wyposażony w moduł medyczny do intensywnej terapii, który można bardzo łatwo zamontować w ładowni samolotu. Ponadto węgierski C-390 jest w pełni zgodny ze standardami NATO pod względem awioniki i systemów łączności.

Przelot C-390 z uroczystą asystą węgierskich Gripenów.

Przybycie tego samolotu stanowi prawdziwy punkt zwrotny dla węgierskich sił powietrznych, ponieważ zapewni węgierskim siłom zbrojnym niespotykane dotąd możliwości w wojskowym transporcie lotniczym. W interesie bezpieczeństwa Węgier leży posiadanie silnych, dobrze wyposażonych i nowoczesnych sił obronnych i pracujemy nad tym. Embraer jest w tym znakomitym partnerem – powiedział Kristof Salaj-Bobrovnički, minister obrony Węgier.

Honorowy salut z armatek wodnych tuz po lądowaniu.

C-390 może przewozić ładunek o masie do 26 ton i osiągać prędkość do 470 węzłów. Jest zdolny do taktycznego transportu i zrzutów ładunków oraz oddziałów spadochronowych, ewakuacji medycznej, misji poszukiwawczo-ratowniczych, gaszenia pożarów i misji humanitarnych i może być używany z tymczasowych lub nieutwardzonych pasów startowych. Samolot oznaczony jako KC-390 wyposażony jest dodatkowo w sprzęt do tankowania w powietrzu, dzięki czemu może być również wykorzystany do przekazywania paliwa innym samolotom.

Węgierski C-390 po lądowaniu w bazie lotniczej Kecskemét. Maszyna ta już wcześniej bywała na tym lotnisku, kiedy od 12 kwietnia br. przez trzy tygodnie odbywała próby odbiorcze.

Embraer rozpoczął sprzedaż samolotów C-390 na rynkach zagranicznych zaledwie pięć lat temu. Konkurując z bardzo popularnym amerykańskim Super Herculesem, brazylijskiemu producentowi udało się w latach 2019-2023 zawrzeć transakcje z sześcioma krajami. Austria zamówiła cztery samoloty, Czechy i Węgry po dwa, Holandia i Portugalia po pięć, a Korea Południowa trzy. Ponadto Brazylijskie Siły Powietrzne zdecydowały się na zakup 19 samolotów C-390, z których dostarczono na razie siedem.

W listopadzie 2020 roku rząd Węgier podpisał umowę z firmą Embraer na zakup dwóch samolotów C-390, które miały wypełnić lukę po wycofanych w tym samym roku poradzieckich An-26.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X