19 października, o godzinie 16:30, wyprodukowany w Brazylii pierwszy samolot KC-390 należący do Portugalskich Sił Powietrznych wylądował w 11. Bazie Lotniczej w Beja. Wraz z przybyciem na stałe do kraju portugalski KC-390 rozpoczął służbę operacyjną.
Samolot, który otrzyma numer FAP 26901, przebywał wcześniej w Portugalii w październiku 2022 roku, ale wrócił do Brazylii w celu dokończenia prób i certyfikacji zainstalowanego sprzętu z klauzulą NATO oraz przeprowadzenia końcowych prób odbiorczych. Ten sam egzemplarz ponownie pojawił się w Europie w pierwszej połowie bieżącego roku. Najpierw samolot został zaprezentowany w portugalskiej bazie Beja podczas spotkania przyszłych użytkowników modelu C-390, które odbyło się 28-31 marca. Następnie pojawił się na stoisku Embraera podczas czerwcowych pokazów Paris Air Show 2023. Ponadto 2 lipca wziął udział w portugalskich pokazach lotniczych w Bragança, aby później powrócić do Brazylii.
Formalny odbiór samolotu nastąpił podczas ceremonii, która odbyła się 16 października w fabryce Embraera w Gavião Peixoto w Brazylii. Po przylocie do kraju na stałe pierwszy KC-390 wszedł do służby w ramach 506. Eskadry „Rinocerontes”, która specjalnie została powołana do życia, aby eksploatować tego typu samoloty. Ceremonia aktywacji eskadry odbyła się 22 maja 2023 roku w bazie lotniczej w Beja. Na podstawie umowy podpisanej 11 lipca 2019 roku rząd w Lizbonie otrzyma w sumie pięć wojskowych samolotów transportowych KC-390. Docelowo mają zastąpić one flotę trzech samolotów transportowych C-130H-30 Hercules aktualnie służących w 501. Eskadrze „Bisontes”.
Dotychczas KC-390 (obecnie 6 egz.) służyły jedynie w lotnictwie Brazylii. Portugalskie Siły Powietrzne stały się więc pierwszym zagranicznym użytkownikiem KC-390. Na zakup tych samolotów zdecydowały się również siły zbrojne Węgier, Holandii, Austrii i Czech. Aktualnie KC-390 oferowany jest lotnictwu wojskowemu Szwecji.
Co ciekawe firma Embraer otrzymuje też wiele zapytań w kwestii dostępności cywilnego wariantu tego samolotu. Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku producent rozpoczął analizy pod kątem niezbędnych ku temu modyfikacji. Projekt ten nosi wewnętrzne oznaczenie E390, ale nie wykracza na razie poza wstępne prace koncepcyjne.