17 października francuski koncern Thales poinformował o podpisaniu kontraktu z firmą Korea Aerospace Industries (KAI) dotyczącego wyposażenia lekkich samolotów bojowych FA-50 przeznaczonych dla Sił Powietrznych w celowniki nahełmowe Scorpion.
Zgodnie z warunkami zwartej umowy Thales zajmie się prototypową integracją hełmu Scorpion z południowokoreańskim samolotem KAI FA-50, a także montażem tych systemów w samolotach produkcyjnych, wspierając w ten sposób kontrakt podpisany pomiędzy Koreą Południową a Polską.
Dzięki zastosowanemu w FA-50 cyfrowemu kokpitowi, cyfrowemu systemowi sterowania lotem oraz możliwości przenoszenia inteligentnego uzbrojenia, możliwe jest zebranie wszystkich niezbędnych w danej chwili informacji i przedstawienie ich pilotowi na wizjerze w hełmie w czytelny i przejrzysty sposób. Wyświetlacz nahełmowy pozwala pilotowi szybciej zorientować się w swoim położeniu i lepiej zrozumieć sytuację taktyczną. Połączenie wyświetlacza z systemem uzbrojenia i zasobnikami obserwacyjno-celowniczymi umożliwia śledzenie i wskazywanie celów w całym polu widzenia załogi, w dzień i w nocy.
Hełm Thales Scorpion posiada pojedynczy moduł wyświetlacza do pracy w dzień i w nocy. Urządzenie korzysta z kolorowej symboliki z zerowym opóźnieniem. Ruch głowy pilota jest monitorowany z wysoką precyzją dzięki hybrydowej technologii śledzenia HOBiT (Hybrid Optical-Based Inertial Tracking), która przy instalacji zapewnia minimalną ingerencję w kokpit. Jak podkreśla producent hełm został zaprojektowany w taki sposób, aby zminimalizować negatywny wpływ nierównomiernego rozłożenia masy i wyważenia, co jest głównym problemem w konstrukcjach starszej generacji, jeśli chodzi o utrzymanie pilotów w dobrej kondycji fizycznej.
Thales spodziewa się, że po tym pierwszym kontrakcie dla Polski napłyną zamówienia na kolejne, w miarę upowszechniania się samolotów rodziny FA-50 wśród odbiorców na całym świecie. Hełm Scorpion można również łatwo dostosować do potrzeb związanych z zaawansowanym szkoleniem lotniczym, które odbywa się na samolotach szkolno-treningowych T-50 i szkolno-bojowych TA-50. Jest to o tyle ważne, że celowniki nahełmowe stają się integralną część wyposażenia większości obecnych i projektowanych samolotów bojowych. Zatem wskazane jest przeszkolenie przyszłych pilotów tych maszyn w zastosowaniu tego rodzaju wyposażenia.