• Piątek, 26 kwietnia 2024
X

Portugalia modernizuje F-16 do standardu Viper

Na początku czerwca przedstawiciele zakładów OGMA (Industria Aeronautica de Portugal) ujawnili, że rozpoczęła się modernizacja portugalskich myśliwców F-16AM/BM, w celu podniesienia ich standardu do wersji F-16V.

F-16V to najnowszy i najbardziej zaawansowany wariant tego klasycznego już myśliwca, który stanowi odpowiednik fabrycznie nowych samolotów F-16C/D Block 70/72. Demonstrator F-16V po raz pierwszy wzbił się w powietrze 16 października 2015 roku. Pakiet modernizacyjny Viper obejmuje liczne udoskonalenia, dzięki którym maszyna zachowuje nowoczesność na współczesnym polu walki. Sercem pakietu Viper jest radar Northrop Grumman APG-83 z anteną AESA, nowoczesny komercyjny podsystem awioniki, wielkoformatowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości, magistrala danych o dużej przepustowości oraz automatyczny system unikania kolizji z ziemią (Auto GCAS). Z samolotem można ponadto zintegrować szereg typów zaawansowanego uzbrojenia lotniczego.

Portugalskie F-16A/B Block 15 i Block 20 zostały przyjęte do służby w latach 1994-1999, zatem są to dość wiekowe myśliwce (część z nich miała wcześniej karierę w USAF). W przeciwieństwie do pozostałych europejskich posiadaczy F-16 wczesnych serii, którzy dawno zdecydowali się nabyć w ich miejsce najnowsze F-35, rząd w Lizbonie w ostatnich latach nie wykazywał chęci do ogłaszania przetargu na następców dla swoich samolotów. Ujawniony obecnie fakt zakupu w firmie Lockheed Martin pakietu modernizacyjnego Viper i jego implementacja siłami krajowego przemysłu ostatecznie wyjaśnia powody tego postępowania.

Aktualnie do zakładów OGMA trafiły pierwsze trzy maszyny, z których jedna przechodzi już modyfikację. Proces jest niezwykle złożony i wymaga poważnej ingerencji w strukturę samolotu celem przedłużenia jej żywotności do 8000 godzin lotu. Co prawda pakiet modernizacyjny Viper został wcześniej wdrożony przez Tajwan, Koreę Południową i Grecję, ale do tej pory żaden z użytkowników F-16, nie modyfikował samolotów tak wczesnej wersji produkcyjnej. Kompleksowa modernizacja tych trzech maszyn zajmie Portugalczykom nie mniej niż 3 lata. Następnie będzie można ruszyć z seryjną przebudową reszty samolotów.

Po tym, jak w ostatnich latach Portugalia zdecydowała się sprzedać Rumunii 17 samolotów, lotnictwo tego kraju nadal posiada czynną flotę 27 maszyn. Reprezentują one obecnie wersję F-16AM/BM, ponieważ w trakcie służby przeszły modernizację MLU. Myśliwce te stanowią wyposażenie dwóch eskadr lotnictwa taktycznego, stacjonujących w bazie Monte Real: 301. Esquadra „Jaguares” i 201. Esquadra „Falcões”.

Portugalska OGMA nie tylko modernizuje samoloty i produkuje ich komponenty, w tym kadłub Embraera C-390 Millennium, ale także wykonuje obsługę techniczną szeregu różnych samolotów wojskowych, takich jak C-130 Hercules, P-3 Orion, EMB 145 AEW&C, F-16, C295, AW101 oraz EMB 314.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X