• Wtorek, 25 czerwca 2024
X

Postępy w przetargu na nowe śmigłowce dla Wielkiej Brytanii

27 lutego brytyjskie Ministerstwo Obrony ogłosiło, że wysłało zaproszenia do negocjacji do trzech firm ubiegających się o kontrakt na 44 średnie śmigłowce w ramach programu NMH (New Medium Helicopter).

Do dalszej fazy postępowania dopuszczono firmy Airbus Helicopters UK, Leonardo Helicopters UK i Lockheed Martin UK. Jak wiadomo Airbus proponuje Brytyjczykom śmigłowiec H175M, Leonardo stratuje z AW149, a Lockheed Martin zaoferował swój sztandarowy produkt UH-60. Sporządzone w wyniku dalszych negocjacji oferty zostaną ocenione przez agencję Defence Equipment and Support (DE&S), a zwycięzca powinien być wyłoniony w 2025 roku.

Śmigłowiec Airbus H175M w malowaniu promującym tę maszynę dla sił zbrojnych Wielkiej Brytanii.

Brytyjski resort obrony ostatnio potwierdził, że harmonogram realizacji programu NHM został przedłużony o trzy lata. Jednocześnie przewidywany jest znaczący wzrost kosztów zakupu nowych maszyn ponad wcześniej zaplanowany budżet. Zatem zakończenie projektu przesunięto z lipca 2028 roku na wrzesień 2031 roku, a koszty mają wrosnąć z 1,172 mld GBP do 1,329 mld GBP.

Lądujący śmigłowiec wielozadaniowy AW149 w polskiej konfiguracji. Maszyna jest wyposażona w szereg nowoczesnych środków obserwacji i samoobrony.

Średnie śmigłowce wybrane w programie NHM początkowo miały zastąpić cztery typy maszyn transportowych, będących obecnie w służbie brytyjskich sił powietrznych i wojsk lądowych. Były wśród nich wiropłaty typu Puma HC2, AS365 Dauphin, a także Bell 412 Griffin i Bell 212 używane przez Korpus Powietrzny Armii na terenie Cypru i Brunei. Z racji spodziewanego opóźnienia całego programu 13 listopada 2023 roku zostało jednak opublikowane ogłoszenie o nabyciu w ramach pilnej potrzeby operacyjnej sześciu śmigłowców Airbus H145M, które zastąpią wyeksploatowane Belle w placówkach zamorskich.

Śmigłowiec UH60M Black Hawk jest maszyną szeroko rozpowszechnioną na świecie, co powoduje dużą dostępność części zamiennych i usług serwisowych.

Niemniej liczba 44 zamawianych maszyn z programu NHM została na razie utrzymana, bowiem gwarantuje ona uzyskanie korzystnych warunków współpracy przemysłowej, w tym przeniesienie produkcji części elementów oraz linii montażu końcowego do Wielkiej Brytanii. Takie wymagania mają na celu zwiększenie potencjału produkcyjnego krajowego przemysłu obronnego, w tym możliwość eksportu śmigłowców po zakończeniu dostaw na własne potrzeby. Krajowe zakłady mają zapewnić również osiągnięcie dużej niezależności operacyjnej podczas przyszłej eksploatacji zakupionej floty maszyn.

Śmigłowiec Westland Puma został przyjęty do służby RAF w 1971 roku. Mimo modernizacji 24 egzemplarzy do wersji HC2 z racji zaawansowanego wieku wiropłaty tego typu stanowią największą część floty śmigłowcowej oczekującej na wymianę.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X