• Wtorek, 15 października 2024
X

Anatolij Kwoczur (1952–2024)

14 kwietnia zmarł Anatolij Kwoczur – legendarny radziecki i rosyjski pilot-oblatywacz i lotnik pokazowy, który zasłynął występami na całym świecie.

Anatolij Nikołajewicz Kwoczur urodził się 16 kwietnia 1952 r. w rodzinie agronoma we wsi Mazurówka w Mohylowie-Podolskim w obwodzie winnickim Ukraińskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej. Studiował w Wyższej Wojskowej Szkole Lotniczej im. W. M. Komarowa w Jejsku, którą ukończył w 1973 roku.

Służbę rozpoczął jako pilot stacjonujący w Grupa Wojsk Radzieckich w Niemczech. Jako wyróżniający się lotnik w 1977 roku został przeniesiony do rezerwy w stopniu majora i skierowany do Szkoły Pilotów Doświadczalnych im. A.W. Fiedotowa w mieście Żukowskij pod Moskwą. Ukończył ją w 1978 roku, rozpoczynając pracę pilot-oblatywacz w zakładach lotniczych w Komsomolsku nad Amurem. Został tam przydzielony do testów samolotu myśliwsko-bombowego Su-17 (w Polsce znanego pod oznaczeniem eksportowym Su-20/22). Następnie studiował w Moskiewskim Instytucie Lotniczym, który ukończył w 1981 roku.

Anatolij Kwoczur odbiera gratulacje po locie myśliwcem MiG-29, lotnisko Instytutu Badań nad Lotami w Żukowskim pod Moskwą, 1988 rok.

Następnie Kwoczur trafił do Biura Projektowego Mikojana, biorąc udział w testach 80 samolotów. Wyróżnił się podczas w testów samolotów myśliwskich MiG-29 i MiG-31 oraz przeznaczonego dla nich uzbrojenia. Brał też udział w testach myśliwca pokładowego MiG-29K, w ramach których jako pierwszy pilot wykonał nocny start z pokładu lotniskowca „Admirał Kuzniecow”.

Anatolij Kwoczur opada na spadochronie obok swojego myśliwca MiG-29 podczas salonu Le Bourget w 1989 roku.

Był jednym z nielicznych lotników radzieckich regularnie biorących udział w pokazach na Zachodzie. W 1988 roku w Farnborough po raz pierwszy zademonstrował manewr akrobacyjny „dzwon”. Następnego roku, podczas słynnego paryskiego Międzynarodowego Salonu Lotniczego i Kosmicznego na lotnisku Le Bourget z jego udziałem doszło do jednego z najbardziej widowiskowych wypadków lotniczych w historii lotnictwa. Miał on miejsce 8 czerwca, kiedy pilotowany przez niego MiG-29 podczas wykonywania ewolucji na małej wysokości zderzył się z ptakiem. Natychmiast doszło do utraty ciągu prawego silnika. Doświadczonemu pilotowi udało się skierować samolot z dala od widowni i katapultować zaledwie 2,5 sekundy przed rozbiciem się maszyny. Kwoczur przyziemił zaledwie 30 metrów od płonącego wraku samolotu. Był to początek legendy doskonałych foteli wyrzucanych K-36.

W 1991 roku Kwoczur rozpoczął pracę w Instytucie Badań nad Lotami (LII) jako pilot doświadczalny, a następnie kierownik laboratorium ergonomii.  W 1992 roku otrzymał tytuł Bohatera Federacji Rosyjskiej. Dużą sławę dało mu kierowanie stworzonym w 1992 roku zespołem akrobacyjnym, znanym jako Zespół Pilotów Doświadczalnych, w skład którego wchodzili także piloci Władimir Łoginowski i Aleksander Garnajew.

W 1996 roku został zastępcą szefa Instytutu do Spraw Obronnych. Brał udział w pracach dotyczących wyposażenia samolotów rodziny Su-27 i Su-30, ergonomii, metod walki powietrznej, nawigacji i tankowania w locie. W ramach tych ostatnich w 1995 roku wziął udział w dalekodystansowych lotach demonstracyjnych samolotów Su-27PD i Su-27PU wyposażonych w sondę do tankowania w locie. Wielokrotnie wykonywał loty ultradalekiego zasięgu, tj. trwające ponad 10 godzin z kilkoma tankowniami w locie.

W 1995 roku w drodze na pokazy w Paryżu dał pokaz na myśliwcu Su-27 w Dęblinie.  Z kolei w 1997 roku można było podziwiać go w Bydgoszczy.

W 1999 roku ukończył Akademię Gospodarki Narodowej i Administracji Publicznej. W latach 2005–2006 kierował Centrum Testów Lotniczych Instytutu Badań nad Lotami.

Anatolij Kwoczur uczestniczył w badaniach i testach ponad 90 statków powietrznych i ich wersji. Posiadał 11 rekordów świata na samolocie Su-27. Jego łączny nalot to 4800 godzin w tym 3500 podczas lotów testowych. Miał pięcioro dzieci. Jego syn Anatolij (ur. 1986 r.) był wyróżniającym się członkiem rosyjskiej kadry narodowej w spadochroniarstwie, zdobywcą Pucharu Świata i dwukrotnym rekordzistą świata, obecnie jest pilotem samolotu pasażerskiego Airbus A320.

Anatolij Kwoczur po długiej chorobie zmarł 15 kwietnia 2024 roku, jeden dzień przed swoimi 72. urodzinami.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X