• Czwartek, 2 maja 2024
X

Powstaną nowe warianty C-390 Millenium?

Podczas odbywających się w Santiago de Chile Międzynarodowych Targów Lotniczych i Kosmicznych FIDAE 2024 doszło do zawarcia interesujących porozumień pomiędzy Embraerem a potencjalnymi odbiorcami samolotów tego producenta. Podpisane dokumenty dotyczą opracowania nowych wersji użytkowych wojskowego transportowca C-390 Millenium.

9 kwietnia koncern Embraer i brazylijska firma pocztowa Correios podpisały protokół ustaleń w zakresie lotniczego transportu towarowego. Obie firmy uzgodniły, że przeprowadzą wspólne analizy w celu budowy krajowej i międzynarodowej siatki połączeń lotniczych, które będą służyć przewozowi dużych ładunków i towarów. Transport miałby się opierać na flocie samolotów produkcji Embraera – w szczególności chodzi o platformy E190F, E195F i C-390 Millennium. Dwa pierwsze samoloty z serii E-Jet są typowymi maszynami do pasażerskiej komunikacji średniodystansowej, nad którymi prace w celu przebudowy na frachtowce już trwają. Embraer zgodnie z harmonogramem zakończy pierwszą konwersję samolotu serii E-Jet na wersję cargo, po pomyślnym ukończeniu pierwszego testu w locie. Embraer ma obecnie dwa kontrakty na przebudowę do 20 samolotów serii E-Jet na frachtowce.

Potencjalny cywilny wariant C-390 w barwach państwowego operatora pocztowego Correios.

Jednak bardziej interesująca jest propozycja opracowania cywilnej wersji Embraera C-390, który obecnie jest sprzedawany wyłącznie użytkownikom wojskowym. W ubiegłym roku firma Embraer ujawniła, że otrzymuje wiele zapytań w kwestii dostępności cywilnego wariantu C-390. Maszyna tego typu ma się bowiem charakteryzować niskimi koszami eksploatacji i wysokim wskaźnikiem gotowości do lotu. Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku producent rozpoczął analizy pod kątem niezbędnych ku temu modyfikacji. Będą one polegać głównie na usunięciu wojskowych systemów łączności i nawigacji w celu zstąpienia ich produktami cywilnymi. Zbędne wydaje się również przenoszenie przez samolot środków samoobrony, sondy do pobierania paliwa w powietrzu, czy też zachowanie możliwość prowadzenia desantu spadochronowego przez boczne drzwi w kadłubie. Choć modyfikacje wydają się z pozoru niewielkie, to samolot będzie wymagać pracochłonnych badań i kosztownej certyfikacji według przepisów obowiązujących dla lotnictwa cywilnego. Projekt ten nosi wewnętrzne oznaczenie E-390, ale nie wykracza on na razie poza wstępne prace koncepcyjne.

Oblatany po raz pierwszy w 2015 roku samolot C-390 jest bardzo młodą konstrukcją, ale już zdobył kilku międzynarodowych klientów wojskowych.

W kolejnym dniu wystawy, 10 kwietnia, Embraer i brazylijskie lotnictwo ogłosiły rozpoczęcie wspólnych badań w celu adaptacji platform używanych już w Brazylijskich Siłach Powietrznych na potrzeby misji wywiadowczych, obserwacyjnych i rozpoznawczych. Głównym kandydatem do tej roli jest właśnie C-390 Millennium, którego sześć z 19 zamówionych egzemplarzy już służy w wojskach lotniczych Brazylii. Na uwapnionej przy tej okazji grafice pokazano maszynę w jednej z potencjalnych konfiguracji, jako morski samolot patrolowy. Jest to dość zaskakujące, bowiem trwają już badania nad wykorzystaniem w tej roli samolotu pasażerskiego Embraer E190-E2.

Grafika prezentująca Embraera C-390 w roli morskiego samolotu patrolowego z pociskami przeciwokrętowymi.

„Embraer ma udane doświadczenie w dostosowywaniu swoich platform do różnych celów. Wspólne badania pozwolą na poszerzenie portfolio rozwiązań w celu zaspokojenia potrzeb operacyjnych na misje wywiadowcze, obserwacyjne i rozpoznawcze Brazylijskich Sił Powietrznych oraz potencjalnych klientów międzynarodowych. To kolejny ważny krok w długoterminowej współpracy Embraera z Brazylijskimi Siłami Powietrznymi” – powiedział Bosco da Costa Junior, prezes i dyrektor generalny Embraer Defence & Security.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X