PZL-Świdnik dokonał uroczystego otwarcia linii produkcyjnej śmigłowców AW149 przeznaczonych dla Sił Zbrojnych RP. Dzięki lokalnej produkcji Polska zyskuje nie tylko najnowocześniejsze śmigłowce, ale także krajową bazę logistyczną i zaplecze techniczne.
Kontrakt na dostawy śmigłowców AW149 dla Sił Zbrojnych RP przewiduje zlokalizowanie ich produkcji na terytorium Polski, w zakładach PZL-Świdnik, należących do koncernu Leonardo. Umowa na 32 śmigłowce AW149 została zawarta w Świdniku 1 lipca 2022 roku, obejmując integrację wszystkich systemów śmigłowca i przeznaczonego dla niego uzbrojenia oraz przyszłe modernizacje i wsparcie techniczne przez cały cykl użytkowania polskiej floty AW149.
Podczas dzisiejszego uroczystego otwarcia w zakładach PZL–Świdnik linii produkcyjnej śmigłowców AW149, zademonstrowano pierwszą maszynę, która się na niej znalazła. pic.twitter.com/4DvxIhlVCw
— PortalMilitarny.pl (@P_Militarny) June 4, 2024
Pierwsze dwa śmigłowce AW149 zostały odebrane przez Wojsko Polskie w październiku 2023 roku, po upływie zaledwie 15 miesięcy od zawarcia kontraktu. W marcu na wyposażeniu 25 Brygady Kawalerii Powietrznej znajdowały się już cztery maszyny. Pierwszych pięć egzemplarzy zostało zmontowanych w Vergiate we Włoszech. W procesie tym w ramach szkolenia uczestniczyli pracownicy PZL-Świdnik, włączając się tym samym w cykl produkcyjny maszyn przeznaczonych dla polskiego wojska.
Realizując zobowiązanie przemysłowe PZL-Świdnik uruchomił teraz lokalną produkcję śmigłowców AW149. Jej budowę rozpoczęto po wynegocjowaniu umowy. Poczynione do chwili obecnej inwestycje infrastrukturalne, obejmujące narzędzia i urządzenia, zamknęły się kwotą około 150 mln zł, a finalnie będzie to ponad 200 mln zł. Istotną sprawą jest zaistnienie w ofercie zakładów produktu końcowego, co wyznacza nową erę technologiczną zarówno dla PZL-Świdnik jak i podwykonawców włączonych w krajowy łańcuch dostaw.
PZL-Świdnik posiada obecnie pełnię zdolności, od projektowych po produkcyjne i serwisowe, a będąc częścią koncernu Leonardo oferuje głębię strategiczną, jaką daje europejskie zaplecze. Oznacza to między innymi elastyczność w reagowaniu na wymagane terminy realizacji dostaw, a w sytuacjach kryzysowych możliwość skorzystania z potencjału innych zakładów koncernu.
Nowo otwarta linia montażowa realizuje w czasie montażu śmigłowca następujące prace, obejmujące trzy etapy montażu końcowego i tzw. Flight Line:
Etap 1:
• demontaż osłon i owiewek z dostarczonej struktury kadłuba
• ułożenie głównych wiązek przewodów elektrycznych;
• montaż instalacji hydraulicznej i drenażowej;
• montaż instalacji paliwowej;
• testy układu hydraulicznego;
• montaż okablowania anten.
Etap 2:
• podłączenie tablic przyrządów;
• montaż podwozia;
• montaż przekładni głównej;
• połączenie kadłuba i belki ogonowej;
• montaż silników;
• test śmigłowca (ATP) „pod prądem”;
• montaż wyposażenia radiowego (odbiornik / nadajnik).
Etap 3:
• instalacja APU;
• podłączenie anten i czujników;
• montaż drzwi pilota i kabiny;
• test wodoszczelności;
• montaż osłon i owiewek.
Flight Line:
• ważenie śmigłowca;
• kalibracja kompasu;
• montaż foteli;
• montaż tapicerki;
• montaż łopat wirnika nośnego;
• montaż wciągarki;
• montaż belek uzbrojenia;
• testy kontrolne ATP
• tankowanie i roztankowywanie instalacji paliwowej;
• pierwsze uruchomienie śmigłowca;
• próba naziemna;
• oblot kontrolny;
• montaż wyposażenia crypto (wojskowego).
Obecne zdolności produkcyjne polskiej linii montażowej AW 149 wynoszą 10 egzemplarzy rocznie, z potencjałem na ich zwiększenie w razie potrzeby. Wszystkie 32 zakontraktowane śmigłowce mają zostać dostarczona do 2029 roku.
Zakład PZL-Świdnik obecnie zatrudnia 3250 pracowników, z których 20 proc. stanowią inżynierowie. Od 2020 roku załogę powiększono o 25 proc.