• Niedziela, 6 października 2024
X

PZL-Świdnik uruchomił linię produkcyjną śmigłowców AW149 dla Wojska Polskiego

PZL-Świdnik dokonał uroczystego otwarcia linii produkcyjnej śmigłowców AW149 przeznaczonych dla Sił Zbrojnych RP. Dzięki lokalnej produkcji Polska zyskuje nie tylko najnowocześniejsze śmigłowce, ale także krajową bazę logistyczną i zaplecze techniczne.

Rozpoczęty w PZL-Świdnik montaż pierwszego powstającego w kraju śmigłowca AW149.

Kontrakt na dostawy śmigłowców AW149 dla Sił Zbrojnych RP przewiduje zlokalizowanie ich produkcji na terytorium Polski, w zakładach PZL-Świdnik, należących do koncernu Leonardo.  Umowa na 32 śmigłowce AW149 została zawarta w Świdniku 1 lipca 2022 roku, obejmując  integrację wszystkich systemów śmigłowca i przeznaczonego dla niego uzbrojenia oraz przyszłe modernizacje i wsparcie techniczne przez cały cykl użytkowania polskiej floty AW149.

Pierwsze  dwa śmigłowce AW149  zostały odebrane przez Wojsko Polskie w październiku 2023 roku, po upływie zaledwie 15 miesięcy od zawarcia kontraktu. W marcu na wyposażeniu 25 Brygady Kawalerii Powietrznej znajdowały się już cztery maszyny. Pierwszych pięć egzemplarzy zostało zmontowanych w Vergiate we Włoszech. W procesie tym  w ramach szkolenia uczestniczyli pracownicy PZL-Świdnik, włączając się tym samym w cykl produkcyjny maszyn przeznaczonych dla polskiego wojska.

Realizując zobowiązanie przemysłowe PZL-Świdnik uruchomił teraz lokalną produkcję śmigłowców AW149. Jej budowę rozpoczęto po wynegocjowaniu umowy. Poczynione do chwili obecnej  inwestycje infrastrukturalne, obejmujące narzędzia i urządzenia, zamknęły się kwotą około 150 mln zł,  a finalnie będzie to ponad 200 mln zł. Istotną sprawą jest zaistnienie w ofercie zakładów  produktu końcowego, co wyznacza nową erę technologiczną zarówno dla  PZL-Świdnik jak i  podwykonawców włączonych w krajowy łańcuch dostaw.

PZL-Świdnik posiada obecnie pełnię zdolności, od projektowych po produkcyjne i serwisowe, a będąc częścią koncernu Leonardo oferuje głębię strategiczną, jaką daje europejskie zaplecze. Oznacza to między innymi elastyczność w reagowaniu na wymagane terminy realizacji dostaw, a w sytuacjach kryzysowych możliwość skorzystania z potencjału innych zakładów koncernu.

W zakładach PZL-Świdnik znajduje się obecnie zmontowany we Włoszech piąty przeznaczony dla Polski egzemplarz śmigłowca AW149.

Nowo otwarta linia montażowa realizuje w czasie montażu śmigłowca następujące prace, obejmujące trzy etapy montażu końcowego i tzw. Flight Line:

Etap 1:

• demontaż osłon i owiewek z dostarczonej struktury kadłuba
• ułożenie głównych wiązek przewodów elektrycznych;
• montaż instalacji hydraulicznej i drenażowej;
• montaż instalacji paliwowej;
• testy układu hydraulicznego;
• montaż okablowania anten.

W trakcie uroczystości otwarcia linii produkcyjnej zaprezentowano śmigłowiec AW149 w locie.

Etap 2:

• podłączenie tablic przyrządów;
• montaż podwozia;
• montaż przekładni głównej;
• połączenie kadłuba i belki ogonowej;
• montaż silników;
• test śmigłowca (ATP) “pod prądem”;
• montaż wyposażenia radiowego (odbiornik / nadajnik).

Etap 3:
• instalacja APU;
• podłączenie anten i czujników;
• montaż drzwi pilota i kabiny;
• test wodoszczelności;
• montaż osłon i owiewek.

Flight Line:

• ważenie śmigłowca;
• kalibracja kompasu;
• montaż foteli;
• montaż tapicerki;
• montaż łopat wirnika nośnego;
• montaż wciągarki;
• montaż belek uzbrojenia;
• testy kontrolne ATP
•  tankowanie i roztankowywanie instalacji paliwowej;
• pierwsze uruchomienie śmigłowca;
• próba naziemna;
• oblot kontrolny;
• montaż wyposażenia crypto (wojskowego).

Obecne zdolności produkcyjne polskiej  linii montażowej AW 149 wynoszą 10 egzemplarzy rocznie, z potencjałem na ich zwiększenie w razie potrzeby. Wszystkie 32 zakontraktowane śmigłowce  mają zostać dostarczona do 2029 roku.

Zakład PZL-Świdnik obecnie zatrudnia 3250 pracowników, z których 20 proc. stanowią inżynierowie. Od 2020 roku załogę powiększono o 25 proc.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X