• Sobota, 14 września 2024
X

Rosjanie stworzą myśliwskiego Jaka-52

Aby stawić czoła atakom grup ukraińskich bezzałogowców uderzeniowych, biuro projektowe Jakowlew siłami swojej spółki OKB Awiastroitel opracowuje myśliwiec antydronowy oparty na radzieckim samolocie szkolnym Jak-52. Samolot przeznaczony do zwalczania dronów otrzyma oznaczenie Jak-52B2.

Dmitrij Motin, główny konstruktor w OKB Awiastroitel, powiedział, że modernizacja Jak-52 do wersji Jak-52B2 jest jednym z priorytetowych projektów jego firmy. Oczekuje się, że samolot wkrótce otrzyma świadectwo zdatności do lotu od Federalnej Agencji Transportu Lotniczego Rosawiacja, potwierdzające jego gotowość do pierwszego lotu w nowej konfiguracji.

Ze względu na dużą wytrzymałość konstrukcji Jaka-52 na przeciążenia często można zobaczyć tę maszynę na pokazach lotniczych.

Modyfikacje obejmują instalację nowego wyposażenia, w tym wielofunkcyjnego wyświetlacza w tylnym kokpicie oraz montaż lepszych systemów nawigacji i przyrządów pilotażowych, które pozwolą załodze lepiej operować w warunkach nocnych. Ponadto w samolocie zintegrowany zostanie zaawansowany system walki elektronicznej, zaprojektowany w celu zakłócania kanałów komunikacyjnych przeciwnika i pokładowych systemów nawigacyjnych drona.

Warto przypomnieć, że wcześniej samolot Jak-52  został wykorzystany w roli myśliwca antydronowego przez Ukraińców. Między kwietniem a lipcem 2024 r. maszyna zwana Duchem Południa operowała w rejonie Odessy i Mikołajowa, gdzie masowo przechwytywała i zestrzeliwała rosyjskie drony zwiadowcze typu Orłan-10 i Zala. Ponieważ Jak-52 nie ma zainstalowanego uzbrojenia, ukraińscy piloci używali zabieranej do tylnego kokpitu ręcznej broni strzeleckiej.

Prototyp Jak-52 został oblatany w 1976 r., a do służby wszedł w 1979 r. Maszyna była szeroko używana do szkolenia przez siły zbrojne Związku Radzieckiego oraz proobronną organizację lotniczą DOSAAF (Ochotnicze Towarzystwo Wspierania Armii, Lotnictwa i Marynarki Wojennej). W sumie wyprodukowano ponad 1800 samolotów Jak-52.

Do dziś w rękach prywatnych na całym świecie zachowało się bardzo wiele samolotów Jak-52. Jest to bardzo prosta i niezawodna maszyna aeroklubowa i akrobacyjna. Często można ją zobaczyć na pokazach lotniczych, ponieważ wytrzymałość tej konstrukcji na przeciążenia sięga +7/-5 g. Maksymalna prędkość wynosi około 360 km/h, pułap operacyjny dochodzi do 4000 m, a zasięg lotu to 550 km.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X