• Wtorek, 25 czerwca 2024
X

Sikorsky rozwija rodzinę hybrydowych pionowzlotów

Należąca do koncernu Lockheed Martin amerykańska firma Sikorsky zaprezentowała plany budowy hybrydowo-elektrycznego demonstratora pionowego startu i lądowania HEX, która ma się stać prekursorem nowej rodziny maszyn latających do zastosowań cywilnych i wojskowych.

Projekt HEX jest pierwszym z serii dużych pionowzlotów nowej generacji, od bardziej tradycyjnych śmigłowców po przemiennopłaty z przestawialnym skrzydłem. Planowane statki powietrzne będą charakteryzować się różnym stopniem elektryfikacji, ale wszystkie będą wyposażone w zaawansowane systemy autonomicznego sterowania i nawigacji, umożliwiające automatyczny lot bez pilota lub z pilotem.

Koncepcja rodziny przyszłych pionowzlotów z napędem hybrydowym w różnych konfiguracjach.

W przypadku przemiennopłata HEX zakłada się uzyskanie zasięgu ponad 500 mil morskich (926 km) przy dużej prędkości oraz znaczące obniżenie liczby układów mechanicznych w celu zmniejszenia złożoności konstrukcji i uzyskania niższych kosztów serwisowania.

Sikorsky Innovations, należąca do firmy grupa zajmująca się prototypowaniem, oraz silnikowy gigant GE Aerospace finalizują projekty stanowiska testowego dla hybrydowo-elektrycznych systemów zasilania z silnikiem elektrycznym o mocy 600 kW. Budowa stanowiska testowego będzie stanowić pierwszy krok w ocenie osiągów demonstratora HEX w zawisie.

Pierwszą z przetestowanych przez Sikorsky’ego konfiguracji ma być dwusilnikowy przemiennopłat HEX.

Projektowana maszyna ma mieć maksymalna masę startową 9000 funtów (4082 kg), a zainstalowany na jej pokładzie turbogenerator ma wytwarzać 1,2 MW mocy elektrycznej. W ramach pionu elektrycznego firmy Sikorsky projektowane są silniki elektryczne układów wykonawczych, elektronika do sterowania mocą oraz własny osprzęt i system sterowania lotem. Latający demonstrator HEX pozwoli zintegrować te komponenty i przetestować ich współdziałanie w jednej maszynie.

Komputerowa wizja przemiennopłat HEX w locie.

Program HEX ma posłużyć do nabrania doświadczenia przez zespół konstruktorów, który w przyszłości zaprojektuje nową rodzinę statków powietrznych w kilku wybranych konfiguracjach i wielkościach, zgodnie z potrzebami klientów komercyjnych i wojskowych.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X