15 marca szwajcarski resort obrony poinformował o zamiarze definitywnego wycofania z uzbrojenia w ciągu kilku lat lekkich samolotów myśliwskich F-5 Tiger II. Oznaczać to będzie również koniec kariery popularnego zespołu akrobacyjnego Patrouille Suisse.
Szwajcaria w przeszłości była jednym z większych użytkowników floty F-5. W latach 1978-1985 rząd w Bernie zakupił 98 jednomiejscowych F-5E i 12 dwumiejscowych F-5F, w tym 90 samolotów zbudowano w kraju na licencji. Po zakończeniu zimnej wojny flota ta uległa gwałtownej redukcji. Obecnie Schweizer Luftwaffe nadal ma na swoim wyposażeniu 25 myśliwców F-5 Tiger, z czego 18 jest w bieżącym użyciu. Pozostałe siedem samolotów wycofano ze służby ze względu na zbliżające się terminy szeroko zakrojonych prac serwisowych, ale w razie nagłej potrzeby można je ponownie przywrócić do stanu lotnego.
Przez cały okres użytkowania szwajcarskie F-5 nie przeszły żadnej poważniejszej modernizacji i wciąż generalnie reprezentują standard sprzed ponad 40 lat. Utrzymanie tych przestarzałych maszyn wiąże się z wysokimi kosztami, które z roku na rok coraz bardziej rosną. Przykładowo w 2023 roku na materiały eksploatacyjne, naprawy i prace serwisowe realizowane siłami firm zewnętrznych wydano prawie 24 mln CHF. Na rok bieżący w budżecie zaplanowano na ten cel kwotę około 30 mln CHF. Ponadto należy doliczyć stałe roczne koszty utrzymania personelu w wysokości około 8 mln CHF, oraz wydatki na paliwo w kwocie 6 mln CHF. Jak napisano w oświadczeniu biorąc pod uwagę obecną sytuację finansów federalnych i konsekwentną koncentrację armii na utrzymaniu realnych zdolności obronnych, szwajcarskie lotnictwo zamierza kontynuować eksploatację floty samolotów F-5 Tiger II tylko do końca 2027 roku.
W obecnych warunkach Tigery mają znikomą wartość bojową i nie nadają się już nawet do zadań dozoru krajowej przestrzeni powietrznej w ramach funkcji określanej mianem air policing, ze względu na przestarzałe sensory oraz uzbrojenie. W walce powietrznej z jakimkolwiek nowoczesnym przeciwnikiem piloci F-5 nie mieliby żadnych szans. Tigery służą więc aktualnie do celów szkoleniowych, jako samoloty holujące cele powietrzne i do lotów testowych. Oznacza to, że obecnie odciążają nowocześniejsze maszyny typu F/A-18 Hornet jedynie z zadań drugorzędnych. Ponadto około połowa floty F-5 Tiger, jest wykorzystywana przez zespół akrobacyjny Patrouille Suisse do lotów pokazowych.
W związku z zamiarem zakończenia operacji lotniczych z użyciem F-5 pod koniec 2027 r., bardzo popularny na całym świecie zespół Patrouille Suisse również nie będzie mógł kontynuować dotychczasowej aktywności i zostanie rozwiązany. Co prawda analizowano możliwość dłuższego zatrzymania w służbie 12 samolotów, ale wiązałoby się z koniecznością dalszych inwestycji w bardzo nieperspektywiczny sprzęt. Oprócz regularnych wydatków niezbędne byłyby dodatkowe pieniądze w kwocie 9 mln CHF w celu utrzymania w sprawności foteli wyrzucanych, a także na dokonanie modernizacji awioniki i systemów nawigacji. Ponieważ zdolności bojowe by nie wzrosły, a samoloty nadal wypełniałyby tylko drugorzędne funkcje, bez realnie widocznych korzyści, również to rozwiązanie uznano za niecelowe. Całość personelu związana dotychczas z eksploatacją samolotów F-5 zostanie zaangażowana w przyjęcie nowoczesnych wielozadaniowych myśliwców F-35A, z których pierwsze mają być gotowe do odbioru w 2028 roku.