

Programy kołowych pojazdów opancerzonych dla Wojska Polskiego dotyczą głównie pozyskiwania Rosomaków z wieżą ZSSW-30 oraz ich kolejnych wersji specjalistycznych. Kontynuowano prace analityczne dotyczące Nowego Kołowego Transportera Opancerzonego. (NKTO). W zakresie lżejszych wozów zamówiono 385 kołowych Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR) Legwan, a na bazie tego typu w przyszłości mają powstać wersje specjalistyczne. Zakończono natomiast dostawy używanych amerykańskich wozów MRAP z nadwyżek sprzętowych US Army.
Nowe Rosomaki z wieżą ZSSW-30
W lipcu 2024 roku Agencja Uzbrojenia podpisała z konsorcjum spółek Huta Stalowa Wola, Polska Grupa Zbrojeniowa oraz WB Electronics S.A. i spółki Rosomak umowę wykonawczą na dostawę w latach 2026–2027 partii 58 nowych kołowych pojazdów Rosomak z wieżą ZSSW-30. Z kolei w grudniu ub. roku podpisano kontrakt na partię 80 pojazdów Rosomak-L w wersji wydłużonej z wieżą ZSSW-30, te dostawy mają być zrealizowane w latach 2027-2028. Poza tym, w br. kontynuowane są dostawy zmodyfikowanych Rosomaków, które są przebudowywane z wersji bazowej (z zasobów wojska) i wyposażane w wieżę ZSWW-30. Prace są realizowane na mocy umowy Agencji Uzbrojenia z konsorcjum Huty Stalowa Wola, Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz WB Electronics S.A. i spółki Rosomak z lipca. Kontrakt opiewa na dostawę 70 sztuk ZSSW-30 i ich integrację z pojazdami Rosomak w latach 2023-2027.
Pojazdy specjalistyczne na podwoziu Rosomaka
Dostawy obejmują również wersje specjalistyczne na podwoziu ttransportera opancerzonego Rosomak. W ub. roku dostarczono 11 zamówionych w latach 2022-2025 łącznie 41 wozów ewakuacji medycznej Rosomak-WEM (w tym osiem zamówionych w opcji), a na początku 2025 roku – partię siedmiu wozów pomocy technicznej Rosomak-WPT z 18 zamówionych. Do końca 2025 roku ma być z kolei dostarczone 10 Rosomak-WEM, sześć Rosomak-WPT i 11 wozów rozpoznania technicznego Rosomak-WRT.

Po zrealizowaniu obecnych dostaw Wojsko Polskie będzie dysponowało ok. 80 pojazdami ewakuacji medycznej Rosomak WEM.
Produkowane są również wozy dowodzenia Kroton bis (wersja rozwojowa pojazdów Kroton) przeznaczone dla polskich poddziałów wyposażonych w czołgi Abrams oraz wozy dowodzenia Zawilec przeznaczone dla pododdziałów wyposażonych w inne pojazdy bojowe. Partia 12 pojazdów WD Kroton-bis została zamówiona w grudniu 2023 roku a sześć WD Zawilec w październiku 2023 roku – wszystkie sześć WD Zawilec ma być przekazane w br.
Dopiero w latach 2028–2029 ma być wyprodukowane 11 nowych wozów rozpoznania skażeń Rosomak-RSK. Pojazd ten dopiero powstanie – we wrześniu 2021 roku podpisano umowę na realizacji pracy rozwojowej, w ramach której ma powstać prototyp pojazdu, a następnie seria 10 wozów. Realizatorem projektu jest konsorcjum spółki Rosomak oraz WB Electronics S.A., Wojskowych Zakładów Łączności Nr 2 S.A. i Wojskowego Instytutu Chemii i Radiometrii. W ub. roku kontynuowano kompletowanie prototypu.
Nowy Kołowy Transporter Opancerzony (NKTO)
Do połowy 2025 roku nie podjęto natomiast decyzji o rozpoczęciu projektu pozyskania Nowego Kołowego Transportera Opancerzonego (NKTO). Łączne zapotrzebowanie na tego rodzaju pojazd jest szacowane na 1000 sztuk, w wersjach bojowej i specjalistycznych. W sierpniu 2023 roku Agencja Uzbrojenia podpisała z Polską Grupą Zbrojeniową jako liderem konsorcjum umowę ramową na budowę i dostawę demonstratorów/prototypów NKTO. Dwa z nich miały być zintegrowane ze zdalnie sterowanym systemem wieżowym ZSSW-30 (wersja bojowego wozu piechoty), a dwa z nowym zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia z wkm (wersja transportera opancerzonego i pojazdów specjalistycznych). W ub. roku podjęto decyzję o realizacji projektu na bazie zagranicznej licencji. W ciągu ostatnich miesięcy konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej prowadziło jedynie analizy w zakresie możliwości pozyskania licencji na wytwarzanie podwozia NKTO od kilku zagranicznych producentów.
Lekkie Pojazdy Rozpoznawcze (LPR) Legwan
W sierpniu 2023 roku Agencja Uzbrojenia podpisała z konsorcjum w składzie Polska Grupa Zbrojeniowa oraz spółka Rosomak umowę ramową przewidującą dostawy w latach 2024–2030 łącznie 385 kołowych Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR) Legwan wraz z pakietem szkoleniowym i logistycznym. Legwan bazuje na samochodzie terenowym KLTV produkcji koreańskiego koncernu KIA. Nowy pojazd rozpoznawczy ma mieć m.in. nowe dostosowane do polskich wymogów nadwozie oraz zmiany konstrukcyjne wynikające z wymagań Sił Zbrojnych RP. Umowa ramowa przewiduje ustanowienie potencjału przemysłowego umożliwiającego produkcję oraz serwisowanie LPR w Polsce. Produkcja LPR ma się odbywać w Korei, ale spółka Rosomak zakłada stopniowe przenoszenie potencjału wytwórczego komponentów pojazdów do kraju.
Na bazie platformy LPR mają w przyszłości powstać inne wersje specjalistyczne, na które zapotrzebowanie jest szacowane nawet na kilka tys. sztuk. Potencjalne dalsze zamówienia będą wynikały z zapotrzebowania Sił Zbrojnych RP na wozy tej klasy wagowej. W 2024 roku przekazano SZ RP łącznie 15 pojazdów Legwan, w br. ma to być 41 szt. Dostarczono również ostatnią partię pojazdów dalekiego rozpoznania Żmija (Wirus IV) z zamówionej partii 118 pojazdów. Umowę na ich pozyskanie pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a konsorcjum w składzie: Polski Holding Obronny Sp. z o.o. oraz Concept Sp z o.o. podpisano we wrześniu 2017 roku.
Dostawy używanych Oskhosh M-ATVB
W lipcu 2023 roku podpisano umowę na dostawę dla Wojska Polskiego używanych wozów typu Oskhosh M-ATVB z nadwyżek sprzętowych sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
Kontrakt zawarto w trybie procedury Excess Defense Articles (EDA) i obejmował początkowo opcję zakupu 150 pojazdów, ale po ocenie stanu technicznego składowanych pojazdów polscy specjaliści wybrali do dostawy 79 sztuk. Dostawy pojazdów zrealizowano w ub. roku.