• Wtorek, 23 kwietnia 2024
X

Hełmy lotnicze od Elbit Systems

Firma Elbit Systems oferuje całą gamę nahełmowych wyświetlaczy przewidzianych dla pilotów wojskowych statków powietrznych. Szczególnie warte uwagi w kontekście przyszłych zakupów Sił Zbrojnych RP są dwa typy hełmów specjalnie skonstruowanych dla załóg śmigłowców oraz urządzenie dla pilotów maszyn odrzutowych.

 

Zaawansowany wyświetlacz Elbit X-Sight dla załóg śmigłowców szturmowych, takich jak AH-64E Apache.

Hełm X-Sight zapewnia pilotom śmigłowców wielowarstwowy obraz panoramiczny, złożony z nałożonych na siebie rzeczywistych i cyfrowych obrazów. Zdolność X-Sight do tworzenia jednolitego obrazu dla obojga oczu pilota na wizjerze z niemal zerowym opóźnieniem stanowi ogromną przewagę nad starszymi systemami monoklowymi używanymi współcześnie przez pilotów. Zaawansowany wyświetlacz montowany na hełmie zmniejsza też obciążenie pilota i poprawia jego świadomość sytuacyjną, uzupełniając obraz świata rzeczywistego za pomocą symboliki syntetycznego obrazu SVS (Synthetic Vision Symbology), symboliki lądowania przy niskiej widoczności LVL (Low Visibility Landing), rozpoznawania przeszkód, unikania kolizji, symboliki parametrów lotu i danych misji. System ten zawiera również elementy wirtualnego szkolenia. X-Sight ma wbudowaną kamerę noktowizyjną, co eliminuje potrzebę stosowania tradycyjnych gogli noktowizyjnych. Co istotne, X-Sight jest kompatybilny ze śmigłowcami AH-64E Apache Sił Zbrojnych USA oraz z przyszłymi amerykańskimi platformami, opracowanymi w ramach programu FVL (Future Vertical Lift). Jest to bardzo zaawansowane urządzenie i jest pewne, że czeka je świetlana przyszłość.

Nahełmowy wyświetlacz rodziny HDTS, który ze względu na przystępna cenę i dobre parametry jest przeznaczony do powszechnego użytku wśród załóg śmigłowców wielozadaniowych.

Z kolei rodzina nahełmowych systemów wyświetlania i śledzenia (Helmet Display and Tracking System, HDTS) oferuje rozszerzone możliwości w zakresie świadomości sytuacyjnej, w tym kolorową symbolikę i technologię Line-of-Sight. Rozwiązanie to można zainstalować w dowolnym śmigłowcu produkcji wschodniej i zachodniej. HDTS używany jest obecnie w tysiącach wiropłatów, w tym śmigłowcach rodziny UH-60/S-70 oraz AW101, a nawet Mi-17, osiągając obecnie ponad 2,5 mln godzin pracy na różnych platformach.

Montowany na hełmie system Elbit Targo, który świetnie sprawdza się w samolotach bojowych.

Interesujący z polskiego punktu widzenia jest też system Targo montowany na hełmie przeznaczonym dla pilotów samolotów transportowych, bojowych i szkolnych odrzutowców. Umożliwia on załogom planowanie misji, wykonywanie lotów oraz ich podsumowanie przy użyciu osobistych hełmów. Zapewnia to lepszą świadomość sytuacyjną oraz wyższy poziom bezpieczeństwa oraz wykorzystanie pełnych zdolności operacyjnych pilotowanych maszyn. System Targo jest dostępny w konfiguracji niezależnej lub zintegrowanej z awioniką danego samolotu. Może być powiązany również z rozwiązaniem szkoleniowym EVA (Embedded Virtual Avionics). Aktualnie wersja Targo II jest wykorzystywana w Polsce na szkolnych samolotach M-346 Bielik. Hełm ten może stać się elementem planowanej modernizacji naszych myśliwców F-16C/D Jastrząb.

 

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X