• Poniedziałek, 29 kwietnia 2024
X

Kanada wycofała szkolne odrzutowce Hawk bez wyboru następców

8 marca, podczas ceremonii w bazie Cold Lake w Albercie, Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne (RCAF) rozwiązały 419. Tactical Fighter Training Squadron. Była to jedyna jednostka w całych RCAF, która miała na wyposażeniu odrzutowe samoloty szkolenia zaawansowanego CT-155 Hawk.

CT-155 służyły w RCAF od 2000 roku. Termin wycofania tych maszyn przypadł na koniec okresu obowiązywania umowy serwisowej, którą podpisano z firmą CAE Inc. RCAF zdecydowały się ostatnio na zakup w miejsce obecnych samolotów bojowych CF-18 Hornet nowych myśliwców Lockheed Martin F-35A. W związku z zamiarem wprowadzenia na uzbrojenie samolotów bojowych nowej generacji dalsze wykorzystywanie CT-155 w procesie szkolenia pilotów uznano za nieefektywne.

Kanadyjskie Hawki i myśliwskie Hornety we wspólnej formacji.

Co ciekawe władze w Ottawie nie zdecydowały się na zakup nowych samolotów szkolnych, a przyszli piloci myśliwców będą przez następne kilka lat odbywać finalny etap kursu w innych krajach. Od 1981 roku Kanada uczestniczy w międzynarodowym programie Euro-NATO Joint Jet Pilot Training, w ramach którego szkolenie jest realizowane na terenie amerykańskiej bazy sił powietrznych Sheppard w Teksasie. Pierwotnym celem tego programu było zwiększenie liczby szkolonych pilotów i zapewnienie ich lepszej interoperacyjności w okresie zimnej wojny.

Ostatni kurs dla nowych pilotów z użyciem samolotów Hawk ukończono w Kanadzie latem 2023 roku.

Do tej pory Kanada zwykle delegowała do bazy w USA około pięciu instruktorów i od pięciu do sześciu uczniów, którzy szkoli się na samolotach T-38C Talon. Obecnie RCAF planują wysyłać każdego roku siedmiu kanadyjskich studentów. Zwiększona liczba kursantów oznacza, że w Sheppard pojawiło się także więcej kanadyjskich instruktorów. Obecnie siedmiu instruktorów RCAF uczy pilotażu na odrzutowym T-38, a jeden na turbośmigłowym samolocie T-6 Texan II (w kanadyjskim lotnictwie nosi on oznaczenie CT-156 Harvard II).

Wycofane z eksploatacji samoloty Hawk zostaną przekazane do Szkoły Techniki i Inżynierii Lotniczej Kanadyjskich Sił Zbrojnych w bazie Borden w Ontario, gdzie posłużą jako pomoce dydaktyczne do szkolenia personelu technicznego.

Ponadto kanadyjskie lotnictwo uczestniczy we włoskiej International Flight Training School, gdzie do 2025 roku Kanada będzie miała dwóch instruktorów i sześciu uczniów. Poza tym dowództwo RCAF zamierza skorzystać z międzynarodowego programu szkolenia pilotów myśliwców Fighter Lead-in Training w Finlandii.

Reaktywacja 419. Eskadry powinna nastąpić po 2030 r., kiedy nastąpi wybór samolotu szkolnego nowego pokolenia.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X