• Niedziela, 28 kwietnia 2024
X

Umowa ramowa na następcę BRDM-2 dla Wojska Polskiego

28 lutego br., w siedzibie firmy AMZ-Kutno, miało miejsce podpisanie umowy ramowej  związanej z dostawą lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych Kleszcz. Dokument sygnowali podpisami Szef Agencji Uzbrojenia gen. bryg. Artur Kuptel i prezes zarządu AMZ-Kutno Dariusz Fabisiak, w obecności m.in. wicepremiera i ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka–Kamysza.

Projekt opracowania i wdrożenia rozpoczęto w 2013 roku w ramach konkursu „Bezpieczeństwo i Obronność” Nr 4/2013. Jednym z projektów był Nowy Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy, określany w wymaganiach jako opancerzony pojazd dwu–trzyosiowy, z niezależnym zawieszeniem, pływający, wyposażony w zestaw specjalistycznego sprzętu rozpoznawczego i uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia. W wyniku przeprowadzonej oceny Komitet Sterujący NCBiR rekomendował do realizacji projekt przygotowany przez AMZ-Kutno i właśnie ta spółka, wraz z Wojskowym Instytutem Chemii i Radiometrii, Wojskowym Instytutem Łączności oraz Wojskowym Instytutem Technicznym Uzbrojenia miała opracować następcę BRDM-2. Zgodnie z planami wojskowych zapotrzebowanie na przyszłe LOTR, które otrzymały kryptonim Kleszcz, miało sięgnąć 244 pojazdów, poza dwoma prototypami do badań i testów. W grudniu 2013 roku pomiędzy liderem konsorcjum a NCBiR zawarto umowę na współfinansowanie projektu „Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy”. Ostatecznie prace nad pojazdem były realizowane w latach 2013–2022, a ich koszt całkowity wynosił 36,45 mln zł.

Umowa ramowa ma umożliwić wykonawcy rozpoczęcie procesu przygotowania do produkcji (montażu) pojazdów.

Projekt LOTR został opracowany w AMZ-Kutno na bazie wcześniejszych prac z pływającymi transporterami opancerzonymi. Demonstrator został zaprezentowany publicznie w 2018 roku jako LOTR Bóbr 3. W ramach całego projektu zbudowano dwa prototypy, jeden w wersji bazowej, drugi w docelowej wersji rozpoznawczej. We wrześniu 2022 roku poinformowano, że prototyp pojazdu w wersji rozpoznawczej zakończył z badania wynikiem pozytywnym.

Podpisana 28 lutego 2024 roku umowa ramowa pomiędzy Agencją Uzbrojenia reprezentującą Skarb Państwa Rzeczypospolitej Polskiej a AMZ-Kutno określa zasady i warunki zawierania poszczególnych umów wykonawczych związanych z dostawą partii 286 lekkich opancerzonych transporterów rozpoznawczych Kleszcz dla wojska latach 2025-2035. Pierwsze umowy wykonawcze umożliwiające produkcję i dostawy poszczególnych pojazdów mają być zawarte „w najbliższym czasie”.

Partia 286 pojazdów ma być dostarczona w latach 2025-2035, ale nie wyklucza się przyspieszenia tych dostaw.

Obecne zwiększenie poziomu planowanych zamówień na Kleszcze o kilkadziesiąt pojazdów w stosunku do planów sprzed kilku lat jest związane z rozbudową polskich wojsk lądowych i planowanymi zmianami w strukturach pododdziałów wyposażanych m.in. w opancerzone pojazdy rozpoznawcze.

Zgodnie z założeniami pięciomiejscowy LOTR Kleszcz na platformie kołowej ma wejść na wyposażenie pododdziałów rozpoznawczych Wojsk Lądowych. Głównym zadaniem pojazdu ma być pozyskiwanie i gromadzenia informacji o przeciwniku oraz środowisku pola walki, a także ich przetwarzanie i przekazywanie w formie zaszyfrowanych danych rozpoznawczych, niezbędnych do przygotowania oraz prowadzenia działań w każdych warunkach atmosferycznych i o każdej porze dnia i nocy. Pojazd ma zapewnić możliwość prowadzenia zalodzę działań rozpoznawczych w czasie do pięciu dób, a także wsparcie ogniowe przy wykorzystaniu broni pokładowej.

Pięciomiejscowy LOTR Kleszcz na platformie kołowej ma wejść na wyposażenie pododdziałów rozpoznawczych Wojsk Lądowych.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X