• Poniedziałek, 29 kwietnia 2024
X

Modernizacja techniczna Wojska Polskiego w 2023 roku – śmigłowce

Proces modernizacji technicznej  lotnictwa śmigłowcowego Sił Zbrojnych RP objął ukończenie pierwszych maszyn z zawartych w ciągu ostatnich dwóch lat głośnych kontraktów dotyczących śmigłowców AW149 i AW101. Odebrano też ostatni ze zmodernizowanych śmigłowców W-3WA SAR, a planowana jest modernizacja kolejnych 43 Sokołów oraz zakup kolejnych maszyn, w tym bojowych AH-64 Apache, które zastąpią przekazane Ukrainie przestarzałe Mi-24.

 

Śmigłowce AW149 będą wykonywać zarówno zadania transportu żołnierzy, jak i wsparcia pododdziałów z powietrza. Wyposażenie pozwoli na wykorzystanie ich także do ewakuacji rannych, poszukiwania i ratownictwa w warunkach bojowych oraz transportu ładunków i zaopatrzenia.

Zakup AW149 i AW101

Umowę na dostawę 32 wielozadaniowych śmigłowców AW149 dla Lotnictwa Wojsk Lądowych podpisano w lipcu 2022 roku. Kontrakt obejmuje pakiet logistyczny, a także szkolenie pilotów i personelu technicznego oraz dostawę symulatorów i wyposażenia szkoleniowego. Dostawy śmigłowców zostaną zrealizowane w latach 2023–2029, przy czym pierwsze maszyny zostały ukończone we Włoszech. Zakład PZL-Świdnik zobowiązał się jednak w umowie do uruchomienia krajowej linii produkcyjnej AW149.

Śmigłowce w konfiguracji dla Sił Zbrojnych RP zostaną wyposażone m.in. w systemy obserwacyjne, uzbrojenie strzeleckie, kierowane i niekierowane pociski rakietowe oraz systemy samoobrony. Dla śmigłowców zakupiono amerykańskie pociski Hellfire. w maju br. został podpisany kontrakt na zakup 800 egz. rakiet AGM-114R2. Pierwsze pociski zostaną dostarczone jeszcze w bieżącym roku. Dostawy potrwają do 2029 roku, ale blisko 70 proc. zostanie odebranych do połowy 2026 roku. Hellfire’y jeszcze w tym roku zostaną zintegrowane ze śmigłowcami AW149.

Rozpoczęto również dostawy do Polski śmigłowców Leonardo AW101 Merlin w wersji ratownictwa bojowego (CSAR) oraz zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), które zakupiono w kwietniu 2019 roku. Poza tym, Agencja Uzbrojenia rozpoczęła w sierpniu br. negocjacje w sprawie zakupu kolejnych 22 maszyn tego typu w wersji transportowej.

Śmigłowiec AW 101 Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w towarzystwie AW149 (maszyna producenta z naniesionymi polskimi oznaczeniami) podczas defilady nad Warszawą z okazji Święta Wojska Polskiego.

 

Kolejne Black Hawki
W grudniu 2021 roku zatwierdzono umowę dotyczącą pozyskania czterech średnich śmigłowców transportowych S-70i Black Hawk dla Zespołu Lotniczego Jednostki Wojskowej GROM. Nowe wiropłaty zostaną skonfigurowane tak samo jak poprzednia partia czterech śmigłowców zakupionych w zakładach PZL Mielec. Dwa pierwsze egzemplarze S-70i z nowej partii zostaną przekazane użytkownikowi jeszcze w tym roku, a pozostałe do końca października następnego roku.

Z kolei w lipcu br. ukazał się komunikat Agencji Uzbrojenia o wszczęciu negocjacji z PZL Mielec w sprawie zakupu partii S-70i dla Wojsk Aeromobilnych. Agencja nie podała uzasadnienia wyboru tej konkretnej konstrukcji, mimo wcześniejszego zakontraktowania śmigłowców AW149 o bardzo podobnych charakterystykach technicznych, odmówiono również informacji, czy stwierdzony został Podstawowy Interes Bezpieczeństwa Państwa, który pozwalałby na rezygnację z trybu konkurencyjnego. Według informacji podawanych przez PZL Mielec transakcja może objąć zakup do 32 maszyn.

Na razie nasze Siły Zbrojne użytkują śmigłowce S-70i Black Hawk przeznaczone do prowadzenia operacji specjalnych, które na stałe bazują w Mińsku Mazowieckim. Podobne maszyny mają jednak zostać zakupione dla Wojsk Aeromobilnych.

AH-64E Apache
W ramach programu pk. Kruk, w którym poszukiwano następców dla 28 szturmowych Mi-24D/W, zostały wytypowane do nabycia amerykańskie śmigłowce Boeing AH-64E Apache. W ub. roku polski resort obrony narodowej przesłał do Waszyngtonu wniosek dotyczący zakupu do 96 egz. Zapytanie zostało złożone w trybie procedury FMS (Foreign Military Sales), a zatem obejmuje nabycie sprzętu fabrycznie nowego za pośrednictwem amerykańskiej administracji. Transakcji ma towarzyszyć pakiet logistyczny i szkoleniowy oraz dostawa uzbrojenia. Jako rozwiązanie pomostowe władze USA zgodziły się na wypożyczenie Polsce ośmiu używanych śmigłowców AH-64 w celu jak najszybszego przeszkolenia polskiego personelu lotniczego.

W ramach programu pk. Kruk na następców śmigłowców szturmowych Mi-24 wybrano amerykańskie AH-64E Apache.

Modernizacja Sokołów
Zakłady PZL-Świdnik SA zakończyły prace przy przebudowie czterech śmigłowców W-3WA Sokół do konfiguracji ratowniczej W-3WA SAR. Dwa egzemplarze po modyfikacji i doposażeniu odebrano w kwietniu, a trzeci w lipcu ub. roku. Odbiór ostatniego z zakontraktowanych śmigłowców nastąpił 31 stycznia br. Maszyny obecnie służą w ramach Grup Poszukiwawczo-Ratowniczych Sił Powietrznych. Ponadto dla floty 43 wojskowych Sokołów planowana jest modernizacja MLU (Mid-Life Update). W jej ramach nie zakłada się przebudowy na inne wersje, ale przewidziano wymianę wybranych systemów i elementów wyposażenia na nowocześniejsze, które są obecnie łatwiejsze do nabycia i produkowane według współczesnych standardów. Producent zaproponował MON dwa warianty modernizacji MLU – jeden jest bardziej zaawansowany, a drugi nieco tańszy. Oba zakładają jednak uzyskanie pewnego stopnia spójności wyposażenia z flotą nowych AW149.

Zmiany w wyposażeniu floty Sokołów mają pozwolić na utrzymanie ich w eksploatacji przynajmniej do początku kolejnej dekady.

Reklama

Najnowsze czasopisma

Zobacz wszystkie
X
Facebook
Twitter
X

Dołącz do nas

X